fredag den 11. april 2014

HVEM // ER // JEG ?

tænker lidt over livet og hvem er jeg er...

Og findes der flere forskellige ”slags mig”? Kan jeg være sød og dum, opdragen og uopdragen på samme tid?

”Du opfører dig slet ikke som dig selv”, ”det er som om du er en anden”, ”jeg troede ikke, at du var sådan én” eller lignende er sætninger mange, herunder undertegnede, har fået at vide. Men hvem er jeg egentlig? Er der en side af mig, der er mere ”mig-selv” end en anden? Mennesket har forskellige roller i forskellige situationer og/eller grupper. Personligt husker jeg 70’er klassikeren ”Grease” om kæresteparret Sandy og Danny. De har en sommerflirt og mødes ved et tilfælde igen i skolen. Problemet er bare at i skolen er Danny ”den cool’ dreng”, og det var ikke ”den Danny”, Sandy havde lært at kende i sommerferien. Mennesket har altså flere sider af sig selv, hvilket afhænger af den gruppe vi færdes i. Sommetider har vi, som i Grease, fået et ry, at det er svært at ”skifte personlighed” uden folk vil rynke på brynene og spørge, hvad vi har gjort af os selv.

Og hvad har vi egentlig gjort af os selv? Har vi mistet vores identitet i dette kæmpe rollespil? Har vores iver efter at passe ind i forskellige grupper gjort, at der er for mange ”jeg’er” til at man kan tale om ét jeg? I princippet er der intet i vejen med at have forskellige sider af sig selv, man skal bare være sikker på, at man ikke mister sig selv og sin identitet.  
Vi havde for nylig projektopgave, hvor jeg arbejdede med ”det anderledes”, i min søgning efter information stødte jeg på ordet ”normopat”, som dækker over en person, der er overdreven normal og gør alt for ikke at falde uden for normerne. Sygeligt normal. En normapat spiller altså ”den-normale-rolle” hver evig eneste dag.

Jeg kan sagtens nikke genkende til at være i flere roller. Jeg er både være træner-Anne, søster-Anne, veninde-Anne, kollega-Anne og så videre. Og det er der som sådan intet problem i. Problemet kan opstå, hvis rollerne mødes, og der er behov for at være flere roller på samme tid. Hvis jeg både skulle være den ansvarlige træner og den sjove veninde, der fyrer jokes af. Hvad gør man i sådanne situationer? Løsningen ligger egentlig lige til højrebenet, som da Kim Vilfort scorede finalemålet i ’92, men det kan samtidig være lidt svært at nå der til. Du skal finde din kerne.


Der findes nemlig tre forskellige slags roller, hvis man tror den seneste nye forskning - overfladerollen, samspilsrollen og kernerollen. Overfladerollen er den rolle, man spiller for at leve op til folks forventninger, samspilsrollen er den person, vi er overfor andre mennesker. Samspilsrollen er ikke en rolle vi spiller, men vores rolle og personlighed afhænger af relationen til dem, vi er sammen med. Og endelig: i kernerollen ved vi, hvad vi vil og er glade for det. Vi føler os stabile på tværs af relationer og situationer. Kernerollen er den, jeg helst vil identificeres med. At finde ud af hvem jeg egentlig er. Det er vigtigt at huske på, at kernen ikke er en reel kerne spækket med personlighed og harmoni, man kan finde i en glemt bunker ved Vesterhavet (!) Som jeg engang læste på et postkort – og som er vigtig at huske i jagten på kernen – ”Life isn’t about findning yourself it’s about creating yourself”. Vi skal altså skabe os selv, hvilket er en livslang proces, hvor der hele tiden skubbes grænser. Derfor bliver jeg ved de sidste ord egentlig i tvivl om hvorvidt man overhovedet kan tale om ”at være sig selv”. Mennesket er i evig forandring, og vores horisonter udvides. 


Så hvem er vi egentlig? Dem vi var i går eller dem vi er i dag? 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar