lørdag den 5. april 2014

OM // LYKKE


Hvad er lykken? Er det muligt at leve i nuet? 
Jeg er et af de mange mennesker, som desværre sommetider kommer til at leve mit liv efter ”Jeg skal bare liiiiiige…ha et smukt hus, godt job og sunde børn”-fænomenet, vupti dupti! Et par ønsker opfyldt og så skulle jeg være fuldstændig lykkelig. Altså sådan næsten… For hvordan kan jeg som 15-årig være fuldstændig sikker på at en dejlig mand og søde børn er lykken? Måske vil det endda vise sig, at det var vejen mod ”det lykkelige liv”, som kunne have været det mest lykkelige.
Måske lever vi for meget i fremtiden -vi ser frem til begivenheder og festdage og tænker over, hvad livet kan give os fremadrettet. Sommetider så meget at vi måske glemmer at være til stede. Carpe diem - så enkelt kan det siges. Løsningen på alle vor’ problemer. To latinske ord der betyder ”grib dagen” eller ”lev i nuet”. Ingen planlægning og vær’ til stede i det du gør. Glæd dig over øjeblikkene - både store som små - og vær’ lykkelig!


Men er det overhovedet muligt at leve 100 % i nuet? Om en lille måned begynder eksamerne for mit vedkommende. Det er svært at leve fuldstændig i nuet med eksamerne pustende i nakken. Og det tror jeg er et gældende fænomen for mange. Der er altid en begivenhed eller to at se frem til og så skubbes nuet i baggrunden.

Kan man købe sig til det lykkelige liv? Jeg mener, at det er en udbredt misforståelse, at man ikke må være materialist. Jeg synes, at det er i orden at købe ting, hvis man har midlerne til det. Vi skal bare passe på at vi ikke fylder vores liv med ting i stedet for mennesker - for ejer tingene os eller ejer vi tingene? Og hvis vi mærker godt efter er lykken materialistiske ting? Vil en ny bil, iPhone5S eller en Mulberry -taske virkelig være lykken?
Hvad er lykken så?  For nogle vil lykken måske være at nå til tops i arbejdslivet, mens andre drømmer om børn. Det er det, der er hele pointen, og derfor lykken er så svær at definere - det varierer fra person til person.

Sommetider finder vi endda ud af, at det ikke var det, som vi troede var lykken, som var lykken. Vi gør det heller ikke lettere for os selv - vi ved ikke engang, hvad vi vil have!
I princippet er det også svært, at vide hvad vi vil have, når vi ikke engang kender os selv. Vejen til et lykkeligere liv går gennem selvindsigt. Som Søren Kierkegaard siger: ”Et jeg, der først er rigtigt menneskeligt, når det påtager sig opgaven at blive sig selv”. 

Kend dig selv før du kender livet. Lev lykkeligt før det er for sent.

4 kommentarer:

  1. Sindssyg god tekst, ja. Jeg er meget imponeret over, at du kun er 15 år og er SÅ dygtig!

    SvarSlet
  2. Kan endnu engang ikke gøre andet end at takke - så mange tak ! :)
    Det varmer med ros.

    - Anne-Sofie

    SvarSlet